Mirte

De kleine is er! Vertel hier alles over het reilen en zeilen van je kind(je). (Dit onderdeel is enkel zichtbaar voor geregistreerde leden)
Plaats reactie
irmaatje1978
Berichten: 823
Lid geworden op: 14-12-2008 12:06

Wat moet ik hier mee?

Bericht door irmaatje1978 » 11-05-2016 22:39

Hallo allemaal,

Ben niet echt meer actief, maar wil wel graag jullie mening.
Vandaag ben ik door school, een beetje voor het blok gezet. Zo voelt het althans wel voor mij. De juf komt vanochtend naar mij toe, dat ze met mij een gesprek wilde ivm vaderdag. Ik zeg tegen haar nou Mirte mag je de keuze geven, of iets maken voor mijn overleden vader voor op het kerkhof of voor mijn vriend. Nou daar kon ze wel iets voor verzinnen. Maar daar doelde ze niet op, ze zegt hoe leggen we het verhaal uit dat Mirte géén vader heeft. Uhmm, Mirte vraagt daar niet naar, weet dat ze géén vader heeft. Dat is voor haar nu genoeg, ze vraagt er verder niet over. Ja zei, de juf, maar de oudere kinderen zullen wel met vragen komen. In eerste instantie zei ik, daar hebben we het vanmiddag wel over.

Maar ik denk, dat moet ik niet doen want Mirte is er dan bij. En dan passeer ik haar, en dat wil ik niet. Maar ik heb eigenlijk ook niet de behoefte om haar daar nu mee te belasten. Aan de ene kant snap ik de vraag wel van de juf, want ze zei ook ik wil Mirte hier ook niet zomaar mee in verlegenheid brengen. Maar aan de andere kant, wil ik zelf bepalen wanneer ik Mirte daar meer informatie overgeef. En niet nu zomaar ineens, omdat het onderwerp Vaderdag op school aan de orde komt. En ik vind, Mirte moet zelf met die vragen komen als ze daar behoefte aan heeft. Wat zouden jullie in zo'n situatie doen? Heb aan de juf aangegeven dat ik er volgende week wel op terug zou komen.

Groetjes Irma
Trotse mama van een engeltje en een bengeltje

Afbeelding

Kim
Berichten: 715
Lid geworden op: 03-10-2013 11:25

Bericht door Kim » 11-05-2016 23:00

Hoi Irma! Ik kan hier als kleuterjuf en als moeder op reageren.

Als juf zou ik de gelegenheid aangrijpen om aan mijn groep te vertellen dat er veel verschillende soorten gezinnen zijn. Met een papa en mama, met alleen een mama of alleen een papa, met twee mama's of twee papa's, etc. Mirte heeft alleen mama. Dat kan. Dus kan Mirte ook niet iets voor papa maken maar wel voor iemand anders. Kinderen die van de bloemetjes en de bijtjes weten en dus doorvragen (en in mijn ervaring vragen de meeste kleuters niet door, ook de grotere niet) zou de juf kunnen doorverwijzen naar Mirte zelf. Zij kan dan vertellen wat ze weet, en weet ze niets, dan kan ze zeggen dat ze het niet weet en komt ze misschien wel bij jou met vragen. Dat is dan een mooie gelegenheid om het uit te leggen.

Als moeder zou ik waarschijnlijk eens op een ongedwongen moment (bijv voor slapengaan) met haar praten over school en de vaderdag waar ze blijkbaar mee bezig zijn en vragen hoe het met haar vader zit. Je hoort dan van haar hoe zij dit zelf uitlegt. En daar kan je dan op voort borduren.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Succes!
Afbeelding

irmaatje1978
Berichten: 823
Lid geworden op: 14-12-2008 12:06

Bericht door irmaatje1978 » 13-05-2016 21:09

Kim, bedankt voor je reactie. Gistermiddag gesprek met de juf gehad, en gezegd dat ze Mirte 2 keuzes mogen geven. En er verder ook niet diep op in moeten gaan. Het luchtig houden, Mirte heeft er nu nog niet over. En heb aangegeven dat ik daar op dit moment ook niet met haar daarop in ga. Ze komt er vanzelf wel mee, en dan zal ik haar vragen beantwoorden op het niveau van haar leeftijd opdat moment.
Trotse mama van een engeltje en een bengeltje

Afbeelding

manonwagenaar
Berichten: 367
Lid geworden op: 30-09-2013 22:09

Bericht door manonwagenaar » 14-05-2016 08:32

Ik zou idd zelf ook naar de juf aangeven het zo kort mogelijk te houden. Snap enerzijds dat ze wil weten wat te doen als er vragen van andere kinderen komen. Maar denk dat een kleuter echt nog wel genoegen neemt met een kort antwoord dat Mirte geen vader heeft.Werk zelf in de buitenschoolse opvang met kinderen van 4 tot 12 jaar.Nu ik zwanger ben merk ik dat de oudere kinderen dan soms vragen of ik een man heb. Als ik de nee zeg wacht ik op hun wat er komen gaat.Vaak zeggen ze dan ok en spelen verder ha ha.

Alice
Site Admin
Berichten: 3321
Lid geworden op: 13-10-2008 13:53

Bericht door Alice » 15-05-2016 21:27

Hoi Irma, hier is er ook elk jaar wel 'iets' op school rondom vaderdag. Het lijken vooral de juffen te zijn die er moeite mee hebben. Alsof ze qua moderne ideeen nog niet helemaal mee zijn zeg maar. Veerle heeft ook altijd gezegd dat ze geen vader heeft maar wel wat voor opa wil maken. Dat gaat helaas vaak 'mis' ... maar ze geeft het wel altijd zelf aan. Ik hoop voor Mirte dat de juf het vrij neutraal houdt, zoals Kim aangeeft: er zijn meerdere soorten gezinnen. Veel succes !!
AfbeeldingAfbeelding

Angeline
Berichten: 1766
Lid geworden op: 11-09-2010 00:18

Bericht door Angeline » 25-05-2016 08:31

Hoi Irma,

Lastig dat de juf je zo voor het blok zette. Ik vond Kim haar idee goed.
En ik vind ook dat het kindje er zelf mee moet komen. Als het voor haar voldoende is dat ze geen vader heeft hoeft er niet meer uitgelegd worden. Ze komt vanzelf (of niet) met vragen.
AfbeeldingAfbeelding

Plaats reactie